printlogo


کد خبر: 217848تاریخ: 1399/8/11 00:00
نگاهی به کارنامه یک سوپر مدیر
میشاییل زورک کیست

 
 میشاییل زورک در سال 2022 از سمت مدیریت ورزشی بوروسیا دورتموند کنار خواهد رفت و سباستین کل جایگزین او خواهد شد.
زورک اخیراً قراردادش را با دورتموند تمدید کرده است و تا سال 2022 در این تیم خواهد ماند اما زورک 57ساله در پایان قراردادش از این تیم کنار می‌رود و به نوشته کیکر، کل مدیر ورزشی این باشگاه خواهد شد.
زورک در سال 1978 در 16سالگی به عنوان بازیکن به دورتموند پیوست. او دوران ورزشی درخشانی در این تیم داشت و در سال 1998 که بازنشسته شد، مدیریت ورزشی باشگاه را به عهده گرفت. زورک نقش مهمی در بازسازی این باشگاه در طول این سال‌ها داشت.
کل هم در سال 2002 به دورتموند پیوست و در 13 سال حضور در این باشگاه، سه قهرمانی بوندس‌لیگا را کسب کرد. این کاپیتان سابق دورتموند در سال 2018 رئیس بخش بازیکنان باشگاه شد. او در حال حاضر به عنوان رابط بین تیم و هیأت مدیره عمل می‌کند.
قرارداد فعلی او در سال 2021 به پایان می‌رسد و کیکر نوشته که او تنها یک سال دیگر قراردادش را در سمت فعلی تمدید خواهد کرد. همه چیز نشان می‌دهد که کل در سال 2022 جانشین زورک خواهد شد.
زورک یکی از بهترین مدیران ورزشی دنیا است و جانشینی او کار آسانی نخواهد بود اما کل چهار سال است که با زورک کار می‌کند و آماده آن است که در زمان مقرر، جای او را بگیرد.
دورتموند در سال‌های حضور زورک بازیکنان بااستعداد فراوانی داشته است؛ از مارکو رویس گرفته تا جیدون سانچو. آنها همیشه بهترین استعدادهای دنیای فوتبال را پرورش داده و استخدام کرده‌اند. با این حال، زورک در میان طرفداران باشگاه‌های دیگر نام چندان شناخته‌شده‌ای نیست.
می‌گویند هافبک‌ها ریه‌های تیم‌های فوتبال هستند و بازیکنانی‌اند که می‌توانند در هر بازی به‌راحتی 11 کیلومتر بدوند. زورک هم استثنا نبود. او در دوران بازی‌اش برای دورتموند، تقریباً 600 دیدار انجام داد و 131 گل هم زد. او با عملکردی که داشت، در سال‌های 1992 تا 1993، هفت بازی ملی برای آلمان انجام داد.
زورک که تنها در دورتموند بازی کرد در چندین پست می‌توانست بازی کند. او بازیکنی قدرتمند بود و در خط میانی با تکل‌های عالی‌اش بسیار به تیم کمک می‌کرد. تکنیک بالای او هم باعث می‌شد حاکم خط میانی باشد و در دیدارهای مهم، بازیکن کلیدی تیمش شود.
اما زورک فقط ریه تیم نبود و حالا تبدیل به مغز باشگاه شده است.
 استراتژی خرید بازیکنان از سوی او فوق‌العاده بوده است. او بازیکنان جوان را با قیمت‌های پایین می‌خرد و در نهایت آنها را با قیمت‌های بالا به باشگاه‌های بزرگ اروپایی می‌فروشد.
برای مثال، او در سال 2016، عثمان دمبله را از باشگاه رن با مبلغ 15 میلیون یورو خرید و او را فصل بعد با 125 میلیون یورو به بارسلونا فروخت. کریستین پولیشیچ، پیر امریک اوبامیانگ و مارکو رویس دیگر خریدهای مهم او بوده‌اند.
جالب آن که زورک در کنار دو قهرمانی بوندس‌لیگا و یک قهرمانی جام حذفی، فاتح لیگ قهرمانان هم شده است. در فصل 97-1996 بود که دورتموند در فینال توانست یوونتوس را ببرد و لیگ قهرمانان را فتح کند. زورک در دقایق پایانی آن بازی به میدان رفت. او همچنین در پست مدیریت ورزشی باشگاه سه بار بوندس‌لیگا، دو بار جام حذفی و دو بار سوپرجام آلمان را فتح کرده است.
دیتر زورک، پدر او هم بازیکن حرفه‌ای فوتبال بوده است. او برای تیم بوخوم (که در آن هنگام در دسته برتر حضور داشت) و تیم المپیک آلمان غربی به میدان رفته است.

Page Generated in 0.0061 sec