printlogo


کد خبر: 217847تاریخ: 1399/8/11 00:00
برترین «مدیران ورزشی» در اروپا
5 شگفت انگیز
میشاییل زورک بود که پست مدیر ورزشی در فوتبال دنیا را به شکل فعلی تعریف کرد. او توانست اوضاع دورتموند را کاملاً متحول کند

 
 فوتبال مدرن مشکلات مدرن هم دارد و برای حل آنها باید از راه حل‌های مدرن استفاده کرد. مدیر ورزشی پست نسبتاً جدیدی است که باشگاه‌ها برای خود تعریف کرده‌اند. پست مدیریت ورزشی در فوتبال امروز ما به معنای قدرت است. برای بسیاری از باشگاه‌های بزرگ، حالا دیگر ضروری است که یک مدیر ورزشی بزرگ داشته باشند.
اما یک مدیر ورزشی چه کار می‌کند؟ این پست نسبتاً جدید است و اغلب باعث ایجاد ابهام در بین هواداران و مدیران فوتبال می‌شود. آنها نمی‌دانند که وظایف دقیق یک مدیر ورزشی چیست اما در واقعیت، یک مدیر ورزشی فعالیت‌های زیادی دارد، از اینکه واسطه بین هیأت مدیره و بازیکنان و مربی باشد، تا اینکه بین دو جنبه تجارت و ورزش ارتباط برقرار کند و البته مسئولیت‌های دیگر.
انتقالات بازیکنان و قراردادهای آنها جزو قلمرو مدیران ورزشی است و البته آنها به جنبه‌های مالی هم توجه ویژه‌ای دارند. برخی مدیران ورزشی مانند چیکی بگیریستین در منچسترسیتی دانش وسیعی از فوتبال دارند و ذکاوت آنها در زمینه مسائل مالی هم بالا است. بگیریستین در میان پنج مدیر ورزشی برتر دنیای فوتبال قرار می‌گیرد اما این پنج نفر چه افرادی هستند؟
 
5. لوییس کامپوس (لیل)
لوییس کامپوس که حالا در لیل حضور دارد، اسطوره‌ای برای این پست به شمار می‌رود. همین نشان می‌دهد که مدیران ورزشی چقدر مرموز عمل می‌کنند، چرا که نام کامپوس به اندازه مربیان و بازیکنان شناخته‌شده نیست. کامپوس استعدادیاب قهاری است و توانسته بازیکنان بزرگی مانند کیلیان امباپه و نیکولاس په‌په را بیابد و پرورش دهد.
کامپوس به عنوان مدیر ورزشی موناکو نقش پررنگی در موفقیت‌های بی‌سابقه این تیم داشت و کاری کرد که موناکو فاتح لیگ قهرمانان شده و به مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان برسد. او همچنین باعث سودآوری باشگاه شد و مبلغ خوبی را نصیب این باشگاه ساخت. کامپوس سپس به لیل رفت، جایی که همچنان دارد کارش را به شکلی مرموز عالی انجام می‌دهد.
برخی از باشگاه‌های بزرگ دنیا به دنبال جذب او هستند اما او در حال حاضر مدیر ورزشی لیل است، تیمی که دارد تبدیل به غولی در فوتبال فرانسه می‌شود.
 
4. رالف رانگنیک (ردبول لایپزیگ)
در فصل گذشته صحبت‌های بسیاری درباره حضور رالف رانگنیک در میلان مطرح شده بود اما اوضاع این باشگاه ناگهان تغییر کرد و به این ترتیب، حضور رانگنیک منتفی شد. او اسطوره دیگری در زمینه استعدادیابی است. بازیکنانی مانند یوئل ماتیپ و روبرتو فیرمینو به کمک او بود که توانستند پیشرفت‌های بزرگی داشته باشند.
رانگنیک به عنوان مدیر ورزشی برند «آر بی»، در زمین و در هیأت مدیره جادو کرده است. تمرکز اصلی او روی آر بی لایپزیگ است و با کادر مربیگری و کارکنان این باشگاه تازه‌تأسیس آلمان همکاری کرده تا آنها تبدیل به یکی از باشگاه‌های بزرگ این کشور شوند و به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان هم برسند.
رانگنیک بازیکن و مربی سابق بوده و کاری کرده که باشگاه‌ها هم به سود برسند و هم در زمین موفقیت‌های بسیاری کسب کنند. این نشان می‌دهد که او چه مدیر توانمندی است.
او این تابستان بعد از سال‌ها کار در لایپزیگ، این باشگاه را ترک کرد.
3. مایکل ادواردز (لیورپول)
یورگن کلوپ تحولات لیورپول را در داخل میدان به پیش برده است اما دانش بالای مایکل ادواردز در بازار انتقالات و استعدادیابی، به همراه ذکاوت استراتژیک او به موفقیت‌های لیورپول کمک کرده و باعث شده که باشگاه سود خوبی کسب کند.
ادواردز که در زمینه تحلیل داده عالی کار می‌کند، نه‌تنها خریدهای فوق‌العاده‌ای مانند محمد صلاح داشته، بلکه با کمک او بوده که لیورپول توانسته در فروش بازیکنانی مانند فیلیپه کوتینیو هم عالی عمل کند.
لیورپول در زمین سرحال است، در اروپا و در انگلیس به موفقیت رسیده و در بازار نقل و انتقالات هم عالی بوده است. بعد از یورگن کلوپ، باید ادواردز را عامل اصلی این تغییرات دانست.
 
2. چیکی بگیریستین (منچسترسیتی)
چیکی بگیریستین با اعتبار فراوانی وارد باشگاه منچسترسیتی شد. او در زمانی که تحولات بارسلونا زیر نظر پپ گواردیولا شکل گرفت، عضو مدیران این باشگاه بود. گواردیولا یکی از بهترین تیم‌های تاریخ را ساخت و با این تیم تمامی قهرمانی‌های ممکن را کسب کرد.
بگیریستین که بازیکن سابق بارسلونا است، به سیتی رفت و به آنها کمک کرد که گواردیولا را جذب کنند. به این ترتیب، تحول بزرگی در سیتی آغاز شد و سبک بازی این تیم تغییر کرد. آنها توانستند تبدیل به یکی از قوی‌ترین تیم‌های انگلیس شوند.
استراتژی انتقالات او هم عالی بوده و سیتی توانسته برخی از بهترین استعدادهای قاره را در دوران حضور او به خدمت بگیرد، از جمله کوین ده‌بروینه. او همچنین سیاست استعدادیابی درخشانی را در انگلیس در پیش گرفته و رحیم استرلینگ در دوران حضور او بود که به این باشگاه پیوست. تنها چیزی که در قفسه افتخارات سیتی خالی است، جام لیگ قهرمانان اروپا است.
 
1. میشاییل زورک (بوروسیا دورتموند)
میشاییل زورک بود که پست مدیر ورزشی در فوتبال دنیا را به شکل فعلی تعریف کرد. او در بوروسیا دورتموند مدیر ورزشی شد و اوضاع این باشگاه را کاملاً متحول ساخت. زورک که در دوران بازی اسطوره دورتموند بود، در 36 سالگی بازنشسته شد و در اوج بحران مدیریت ورزشی باشگاه را به عهده گرفت.
در دوران زورک، دورتموند سه بار فاتح بوندس‌لیگا و دو بار قهرمان جام حذفی شد و حتی در سال 2013 به فینال لیگ قهرمانان هم رسید اما آنها در نهایت به بایرن مونیخ، رقیب دیرین خود باختند.
زورک تنها از نظر فوتبالی به باشگاه کمک نکرده و در بازار انتقالات هم باعث شده که باشگاه موفقیت‌های بسیاری کسب کند. با او بود که دورتموند استعدادهای جوان و جذابی مانند متس هوملس، روبرت لواندوفسکی و ایلکای گوندوغان را جذب کرد و آنها را تبدیل به فوق ستاره ساخت. با فروش بسیاری از این بازیکنان، دورتموند به سود قابل توجهی رسید. به این ترتیب آنها با خریدهای زورک هم در داخل میدان عالی بوده‌اند و هم در خارج میدان. جدیدترین نمونه از توانایی زورک این بوده که کریستین پولیشیچ را به چلسی فروخته است و البته آنها سه بازیکن بزرگ، مانند تورگان آزار را خریده‌اند. دورتموند دارد تیم‌های بزرگ را به چالش می‌کشد و استراتژی زورک همچنان دارد جواب می‌دهد. جیدون سانچو پدیده تیم بوده است و حالا دورتموند می‌تواند او را به مبلغ بالایی بفروشد. مربیان بزرگی مانند یورگن کلوپ و توماس توخل با زورک کار کرده‌اند تا دورتموند را به اوج برسانند. در واقع، به دلیل سیستم زورک بود که کلوپ به لیورپول رفت، چرا که می‌دانست ادواردز در لیورپول همین سیستم را به کار بسته است.
منبع: Sportskeeda
 

Page Generated in 0.0054 sec