printlogo


کد خبر: 208735تاریخ: 1399/2/29 00:00
چرا اینقدر خارجی‌پرست هستیم؟
خلیل‌زاده: اگر استقلال صدرنشین بود حرف از تعطیلی لیگ می‌زد؟

امیر اسدی

بعد از دو سه ماه تعطیلی مسابقات، حالا زمان آن فرار رسیده که بازیکنان خود را آماده حضور در زمین و البته انجام بازی رسمی در لیگ کنند. از جمله بازیکنانی که برای آغاز دوباره لیگ لحظه‌شماری می‌کند، شجاع خلیل‌زاده است. مدافع مستحکم پرسپولیس که معتقد است مسئولان باید طوری تصمیم بگیرند که حق به حقدار برسد. او همچنین از سوءاستفاده برخی تیم‌ها از درگذشت متین قوسی خرده می‌گیرد و البته درباره تمدید قراردادش با پرسپولیس حرف‌های جدیدی می‌زند. حرف‌هایی که نشان می‌دهد اگر مسئولان کمی دیر بجنبند و طلب شجاع را ندهند، شاید کاسه صبر او لبریز شود و در نهایت پرسپولیس یل مازرون خود را از دست بدهد.

این روزها چه می‌کنی و با کرونا چطور کنار آمده‌ای؟
این دوران برای ما خیلی سخت بود. فکر کنید هر روز در تمرین گروهی شرکت می‌کنید و بعد از مدت‌ها این اجازه را ندارید. الان اما ما هم مثل همه به حالت عادی برگشتیم. البته نکات بهداشتی را رعایت می‌کنیم و از مردم هم می‌خواهیم حواس‌شان به این ویروس باشد. کرونا هر روز بیشتر از قبل می‌شود و از همه التماس می‌کنم که رعایت نکات بهداشتی را از یاد نبرند.
انگار لیگ برتر هم خردادماه آغاز می‌شود. حتماً برای چنین روزی لحظه‌شماری می‌کردی؟
صد در صد. ما مدت‌ها منتظر تصمیم مسئولان بودیم و الان فکر می‌کنم همه چیز نهایی شده تا خردادماه بازی‌ها آغاز شود. هشت، نه هفته از بازی‌ها باقی مانده و باید به بهترین شکل آنها را سپری کنیم تا چهارمین قهرمانی را به دست بیاوریم و آن را تقدیم هواداران کنیم.
البته برای آغاز دوباره لیگ با نیمه کاره ماندن بازی‌ها هم حرف و حدیث زیاد بود.
همیشه پشت سر تیم بزرگ حرف و حدیث زیاد است. در این زمینه اما ما که تصمیم گیرنده نبودیم. منتظر نظر مسئولان بودیم تا آنها دستور بدهند و ما تمرینات و بازی‌ها را آغاز کنیم. متأسفانه الان سه چهار سال است که 15،14 تیم یک طرف هستند و پرسپولیس طرف دیگر. برخی از آنها همه جوره تلاش می‌کنند تا پرسپولیس قهرمان نشود اما نمی‌توانند به اهداف خود برسند. می‌دانید چرا؟
چرا؟
چون پرسپولیس تیم قدرتمندی است و بازیکنان یکدل و یکصدا هستند. پشت سر ما بازیکنان هم هواداران پرشماری هستند که در همه حال از ما حمایت می‌کنند. اگر اغلب تیم‌ها مقابل پرسپولیس هستند، تیم ما از تمام آنها بیشتر هوادار دارد و همین یک نقطه اتکای مهم برای ماست. برخی باید واقعیت را قبول کنند که ما پرهوادارترین تیم ایران و آسیا هستیم.
اما خیلی‌ها نظرشان این بود که لیگ نیمه کاره رها شود و به پرسپولیس هم جام ندهند.
پرسپولیس با 10 امتیاز اختلاف در صدر قرار دارد، چرا نباید جام را بگیرد؟ ما برای کسب این امتیازها خون دل خورده‌ و تلاش کرده‌ایم. پشت پیروزی‌های ما کلی خوشحالی و در پس شکست‌های ما گریه و اشک بوده. آنوقت خیلی راحت می‌گویند بازی‌ها را نیمه کاره رها کنند و به پرسپولیس جام ندهند. خدا را شکر مسئولان هم رأی به برگزاری ادامه لیگ دادند تا تیر بعضی‌ها به سنگ بخورد.
در بلژیک و با توجه به اختلاف بالای بروژ با تیم دوم، مسئولان این تیم را به عنوان قهرمان معرفی کردند و بازی‌ها را به اتمام رساندند.
همه جا حق به حقدار می‌رسد و در ایران هم پرسپولیس شایسته قهرمانی است و در نهایت هم مطمئن باشید به هدف خود می‌رسد. متأسفانه در ایران، خیلی از تیم‌ها هم خدا را می‌خواهند هم خرما را. دوست دارند لیگ رها شود، برخی سهمیه بگیرند و هیچ تیمی هم سقوط نکند. آخر مگر می‌شود؟ مگر امکان دارد؟
البته حسین حسینی هم در گفت و گویی این سؤال را مطرح کرد که آیا اگر پرسپولیس در رده دوم حضور داشت باز هم اصرار به ادامه برگزاری لیگ داشت؟
من همیشه برای هواداران استقلال احترام خاصی قائلم. تا به امروز هم دیده‌اید که خیلی محترمانه حرف زده‌ام اما یک سؤال دارم. اگر استقلال در صدر جدول حضور داشت باز هم حرف از تعطیلی مسابقات می‌زد؟ می‌خواهم بدانم اگر آنها جای ما بودند و با اختلاف در صدر جدول قرار داشتند، آیا باز هم چنین درخواستی می‌دادند؟ خیلی دوست داشتم چنین شرایطی را ببینم و نظر آنها را بدانم. آنها در این شرایط حتی از فوت یک جوان هم سوء‌استفاده کردند تا شاید به هدف خود برسند و لیگ نیمه کاره رها شود.
منظورت درگذشت متین قوسی است؟
دقیقاً. پدر متین خیلی قشنگ و زیبا صحبت کرد و گفت که یکسری از فوت پسرش دنبال منافع خود هستند. آنها حتی از فوت متین استفاده ابزاری کردند تا شاید بتوانند جلوی برگزاری لیگ را بگیرند. آقایان، شما به جای اینکه عزادار باشید و به خانواده متین دلداری بدهید، پست اینستاگرامی می‌گذارید تا به خواسته‌های خودتان برسید و البته داغ دل آن خانواده را تازه کنید. این واقعاً رسمش نیست.
حرف تو را خیلی‌ها می‌زنند.
مردم از همه بهتر چنین مسائلی را رصد می‌کنند و به نکته اصلی ماجرا پی می‌برند. برخی اوقات اصلاً نیاز نیست امثال من مصاحبه کنیم و حقایق و پشت پرده را بگوییم. خوشبختانه مردم همه چیز را خودشان می‌دانند.
با برگزاری ادامه مسابقات چقدر به قهرمانی پرسپولیس امید داری؟
ما 9 فینال پیش‌رو داریم و همه بازی‌ها برای ما حساس است. باید یکی یکی جلو برویم و بهترین نتایج را بگیریم. صدرنشینی نباید ما را گول بزند، به همین دلیل باید با صد در صد انرژی در مسابقات حاضر شویم و با پوکر قهرمانی که حق هواداران‌مان است آنها را خوشحال کنیم.
یکی از بحث‌هایی که مدت‌هاست مطرح شده و هواداران پرسپولیس را کمی نگران کرده، شایعه جدایی تو در پایان فصل است. آیا می‌توانی نگرانی هواداران پرسپولیس را برطرف کنی؟
من نه ناز دارم، نه ادا و نه عشوه. اگر پرسپولیس پولم را بدهد می‌مانم و قراردادم را تمدید می‌کنم. باور کنید فقط حقم را می‌خواهم و آدم قانعی هم هستم. زندگی خرج دارد و مطمئن هستم هواداران دوست‌داشتنی پرسپولیس هم مرا درک می‌کنند.
برعکس تو که مهره‌ای کلیدی و مؤثر هستی، باشگاه پول خیلی از بازیکنان دیگر و بخصوص خارجی‌ها را پرداخت کرده. چطور می‌شود که سر تو و امثال تو همچنان بی‌کلاه مانده؟
نمی‌دانم چرا ما خارجی‌پرست و غریبه‌پرست هستیم؟ ما که قرارداد دلاری نخواستیم و فقط دوست داریم تعهدات اجرایی شود. آیا در فوتبال حرفه‌ای این خواسته غیرمعقولانه‌ای است؟ 600 هزار دلار یا 10 میلیارد که نخواستم، فقط پول قراردادم را می‌خواهم. پولی که الان با آن می‌توانم 10 تا پراید بخرم. الان قیمت ماشین سر به فلک گذاشته و حدود یک میلیارد با دلار 18 هزار تومانی دیگر پول بزرگی محسوب نمی‌شود.
اگر اوضاع بر وفق مراد باشد قراردادت را تمدید می‌کنی؟
هنوز مشخص نیست. در صورتی که با من هم مثل بقیه رفتار کنند و حقم را بدهند، قطعاً از پرسپولیس جدا نمی‌شوم. اصلاً مگر می‌شود از این هواداران خونگرم پرسپولیس دل کند؟ من هم چیز زیادی نمی‌خواهم و فقط دوست دارم که مثل دیگران مبلغ قرارداد ما را هم پرداخت کنند. شاید باورتان نشود اما من از نظر مبلغ قرارداد، یازدهمین بازیکن پرسپولیس هستم.
واقعاً؟
گفتم که باور نمی‌کنید اما 10 نفر از من بیشتر می‌گیرند اما کاری به بقیه ندارم و انتظارم از مسئولان این است که پولم را بدهند. خواسته‌‌ام غیرمنطقی است؟
نه، به شرطی که پرداخت پول به بازیکنان خارجی این اجازه را به مسئولان بدهد.
سؤال من هم این است که چرا 600 هزار دلار به بازیکن خارجی می‌دهیم؟ مگر بازیکن ایرانی با خارجی چقدر فرق دارد؟ تازه پول خارجی‌ها را می‌دهند و بخش اندکی از آن هم که می‌ماند، به فیفا شکایت می‌کنند و هزینه دیرکرد هم می‌گیرند. ما بازیکنان ایرانی اما نمی‌توانیم کار خاصی انجام بدهیم. اگر به فدراسیون فوتبال شکایت کنیم، بعد از سه سال شاید پول‌مان را بدهند. آنوقت دلار 25 هزار تومان می‌شود و ارزش 100 میلیون تومان هم به 20 میلیون تومان می‌رسد.

از شجاع تا شجاع
شجاع خلیل‌زاده از مدت‌ها قبل مورد توجه پرسپولیس قرار داشت. شاید حدود 10 سال قبل و وقتی مدافع تیم امید بود و یکی از بازیکنان آینده‌دار فوتبال ایران محسوب می‌شد. شجاع عضوی کلیدی از آن تیمی بود که با یک اشتباه عجیب (حضور کامیابی‌نیای محروم در زمین) نتوانست رویای صعود به المپیک را محقق کند. هر چند بازیکنان نقشی در عدم صعود نداشتند و این بار مسئولان بودند که گل به خودی زدند. شجاع بعدها زیر نظر میروسلاو بلاژویچ در مس کرمان درخشید و حتی به باشگاه‌های مطرح کرواسی و فوتبال اروپا نیز معرفی شد اما هر بار مانعی بر سر انتقال او وجود داشت. درخشش شجاع به حدی بود که پیرمرد کروات در تمجید از او می‌گفت: «شجاع بهترین مدافع ایران و آسیاست و پرنده آسمانی من محسوب می‌شود.»
حضور در تیم ملی از شجاع جوان یک بازیکن باتجربه ساخت.تا جایی که پرسپولیس در زمان مدیریت محمد رویانیان سراغ او رفت و قرارداد داخلی هم امضا شد اما به یکباره خلیل‌زاده تصمیم گرفت به اصفهان برود و پیراهن سپاهان را به تن کند. در سپاهان هم شجاع خیلی زود به یکی از بازیکنان کلیدی تبدیل شد و به خوبی توانست جای محسن بنگر را پر کند که به تازگی راهی پرسپولیس شده بود. شجاع چند فصلی را در سپاهان گذراند اما برای انجام خدمت سربازی به تراکتورسازی رفت و برای این تیم پرطرفدار نیز بازی کرد.
باقی ماندن یکی دو سال از قرارداد باعث شد شجاع به اصفهان برگردد تا دوباره پیراهن سپاهان را بپوشد. اتفاقی که بحث انتقال او به پرسپولیس را به تأخیر انداخت و خلیل‌زاده برای پوشیدن پیراهن قرمز مجبور شد باز هم دندان روی جگر بگذارد. بالاخره اما با پایان قراردادش با سپاهان و البته درخواست برانکو شجاع به پرسپولیس آمد و از همان روز اول به یک بازیکن کلیدی و مؤثر در خط دفاع تبدیل شد. بازیکنی که علیرغم درخشش با پیراهن پرسپولیس، کسب عنوان قهرمانی در لیگ برتر و همچنین صعود به فینال لیگ قهرمانان آسیا باز هم به تیم ملی دعوت نشد تا رویای حضور در جام جهانی و جام ملت‌های آسیا برای او نقش بر آب شود.
حالا اما شجاع در ماه‌های پایانی قرارداد با پرسپولیس قرار دارد. او همیشه پرسپولیس را در اولویت قرار داده و میان تیم‌های ایرانی انتخابش پیراهن سرخ است اما کسی نیست که نداند درخشش او در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا از چشم تیم‌های خارجی و بخصوص قطری و چینی دور نمانده و آنها شرایط جذب این مدافع مستحکم را بررسی می‌کنند. با این وجود باز هم شجاع در مصاحبه‌اش آلارم داده که اگر طلبش را بدهند و با او تسویه حساب کنند در پرسپولیس می‌ماند تا همراه این تیم به موفقیت‌های بیشتری دست یابد. بی‌شک خواسته هواداران هم حفظ مدافع متعصبی چون شجاع است، به شرطی که مسئولان پرسپولیس هم صدای زنگ خطر را بشنوند و برای تمدید قرارداد با خلیل‌زاده اقدام کنند.

 


Page Generated in 0.0069 sec