printlogo


کد خبر: 208734تاریخ: 1399/2/29 00:00
با 85 میلیون جمعیت می‌توان لیگ 18 تیمی داشت
ساکت الهامی: چه اصراری به آغاز لیگ وجود دارد؟

گفت‌وگو
جعفر برزگر

زمزمه‌های آغاز تمرینات تیم‌های فوتبال شنیده می‌شود. در این میان هنوز تیم‌هایی هستند که مخالفت‌شان را با این تصمیم اعلام می‌کنند. از طرفی فدراسیون هم منتظر اعلام ستاد مبارزه با کرونا است. ساکت الهامی سرمربی تراکتور که با حضورش این تیم را متحول کرده بیش از هر چیز نگران سلامتی تمامی بازیکنان، مربیان و عوامل برگزاری تمرینات و مسابقات است. او اعتقاد دارد که اگر تعطیلی لیگ دو هفته دیگر ادامه پیدا کند شاید شرایط برای برگزاری تمرینات مناسب‌تر شود.

تمام تیم‌ها به بازیکنان‌شان برنامه تمرینی داده‌اند و آنها هم به صورت انفرادی پیگیری می‌کنند. به نظر شما چقدر می‌توانند آمادگی خودشان را حفظ کنند.
من خیلی صادقانه بگویم اگر هر تیمی مدعی باشد که با این مدل تمرین کردن بازیکنانش را در شرایط مناسبی حفظ کرده حرف غیرمنطقی و خنده‌داری زده است. کدام بازیکن می‌تواند با تمرین در خانه آماده شود. ضمن اینکه مشکل ما فقط کرونا نیست. همه می‌دانیم که تمرینات گروهی و تأثیر آن در روند آماده‌سازی تیم‌ها بسیار متفاوت با تمرینات انفرادی است. از طرفی با تمرینات دوباره بدنسازی و برگزاری فشرده مسابقات درصد مصدومیت بازیکنان افزایش پیدا می‌کند.
چطور؟
با توجه به طولانی شدن تعطیلات لیگ که از تعطیلی نیم فصل و پایان فصل هم بیشتر شده است همین الان ما زمان قابل توجهی برای تمرینات پیش فصل آینده را هم از دست داده‌ایم. واقعاً من نمی‌دانم چه اصراری برای تمام کردن لیگ در این شرایط داریم.
در همین رابطه بحث‌های زیادی وجود دارد و اظهارنظر متفاوت تیم‌ها شاید تصمیم‌گیری را برای فدراسیون فوتبال سخت‌تر کرده است.
ببینید اگر فدراسیون به بحث مالی قضیه فکر می‌کند و واقعاً نگران مسائل مالی و اسپانسر است پس چرا از این سود پولی به باشگاه‌ها نمی‌رسد و آنها سود نمی‌برند. اگر خدای نخواسته اتفاقی بیفتد آیا فدراسیون فوتبال جوابگو است. متأسفانه همین دیروز شنیدیم که یک نوجوان فوتبالیست به دلیل ابتلا به کرونا جانش را از دست داده است. اگر چنین اتفاقی در لیگ برتر بیفتد و شکایتی از فدراسیون شود چه کسی می‌خواهد پاسخ دهد.
پس چه کار باید کرد؟
همه ما دوست داریم که بازی‌ها برگزار شود. اما آیا با شرایط فعلی که شیب مبتلایان به کرونا صعودی شده می‌توان بازی کرد. شاید بهتر باشد دو هفته صبر کنند تا شرایط بهتر شود آنوقت هر تصمیمی خواستند بگیرند. منتها قبل از آن باید همه جوانب را در نظر بگیرند.
مثلاً؟
به عنوان مثال تیم ماشین‌سازی تبریز در صورت شروع دوباره لیگ باید دو بازی خارج از خانه با تیم‌های فولاد و نفت مسجدسلیمان برگزار کند. در واقع باید دو هفته پشت سر هم با هواپیما سفر کنند و به هتل بروند. آیا همه این مکان‌ها اصول کامل بهداشتی را رعایت کرده‌اند. اصلاً از کجا معلوم در همین سفرها کسی که ناقل بیماری باشد کنار سایر مسافرین نباشد.
بله، تمام این موضاعت قابل تأمل و بحث است. البته شنیدیم بحث انجام پنج تعویض را برای تیم‌ها در نظر گرفته‌اند.
ببینید برای انجام پنج تعویض ما باید 23 بازیکن با خودمان ببریم اما این چاره کار نیست. الان چند درصد از داورها تمرین کافی دارند. از طرفی می‌گویند تمرینات‌تان را در دو نیمه زمین انجام دهید، به نظر شما همه تیم‌ها این شرایط را دارند.
بعضی تیم‌ها که مدعی قهرمانی‌اند خواهان برگزاری مسابقات هستند و تعدادی هم که در حال سقوطند خواهان تعطیلی مسابقات.
من اصلاً اعتقاد ندارم که به خاطر یک تیم خاص می‌خواهند بازی‌ها برگزار شود اما واقعاً دلیل این همه اصرار برای شروع تمرینات در این شرایط را نمی‌دانم. مهدی کیانی چند روز پیش حرف بسیار خوبی زد، او گفت این کار مثل کار گذاشتن بمب ساعتی است.
شاید به همین دلایل است که تصمیم گیری سخت شده است.
من یک مثال می‌زنم. اگر مدافع یک تیم ناقل باشد و در جریان بازی با 22 بازیکن برخورد کند و دو سه نفر مبتلا شوند چه کار باید کرد. چه ارزشی دارد که دو روز بازی کنیم و بعد از آن چند بازیکن‌مان مبتلا شوند. همانطور که گفتم ما مثل آلمان یا کشورهای صاحب فوتبال درآمد چند میلیون یورویی از بازی‌ها نداریم. مردم و هواداران هم که در خانه نشسته‌اند اگر به فکر لذت بردن آنها از فوتبال هستیم بازی‌های قدیمی نشان دهند. اگر بازی دو سال پیش رئال و بارسلون را پخش کنند مردم از تماشای آن لذت می‌برند. اصلاً فوتبال تکراری پخش کنند. وقتی تماشاگر نتواند به تمرین و استادیوم بیاید و کنفرانس قبل و بعد از بازی هم نباشد چه لذتی برای تماشاگران از فوتبال باقی می‌ماند.
البته فقط بحث لیگ برتر نیست. همین الان تیم‌های لیگ یکی و مدعی صعود هم شاید خواهان برگزاری بازی‌ها باشند.
شک نکنید تیم‌های لیگ یکی یا تیم‌های دسته دوم و سوم هم همین شرایط را دارند. آنها مثل ما با هواپیما باید مسافرت کنند و به هتل بروند. آیا همه آنها شرایط مسافرت با پرواز چارتر را دارند. در این میان تیم‌هایی که نه صعود می‌کنند و نه سقوط در سرنوشت تیم‌های دیگر بسیار تعیین کننده هستند. به نظر من هر زمان که کرونا ریشه‌کن یا به معنای واقعی‌اش کنترل شد لیگ برتر را از هفته بیست و دوم ادامه دهند اما الان شرایطش نیست.
همانطور که گفتید باید امکانات باشگاه‌ها را هم در نظر گرفت.
دقیقاً. ما به لحاظ سخت‌افزاری در فوتبال از هلند و فرانسه که بهتر نیستیم. در حال حاضر هم از نظر ابتلا به کرونا در جهان جزو 10 کشور اول هستیم. ضمن اینکه فراموش نکنیم همانطور که گفتند تهران و خوزستان در شرایط هشدار قرار دارند. همین دو استان در کنار آذربایجان شرقی 10 تیم لیگ برتری دارند. پس باید خیلی حساب شده تصمیم گیری کنند.
با بحث 18 تیمی شدن لیگ برای فصل آینده هم مخالفت کردند.
چرا باید مخالفت کنند. ما لیگ بیست تیمی هم داشتیم که خیلی هم با کیفیت بود. اما الان چطور با 85 میلیون جمعیت نمی‌توان لیگ 18 تیمی داشت.   


Page Generated in 0.0043 sec