printlogo


کد خبر: 208733تاریخ: 1399/2/29 00:00
محتسب مستی به ره دید...

کرونانوشت


علی کیانی موحد


یک کارآگاه خبره پس از مدت‌ها تلاش سرانجام می‌تواند یک دزد را دستگیر کند. اندک زمانی می‌گذرد و قرار است دزد محاکمه شود. وکیل مدافع دزد، همه را شگفت‌زده کرده چرا که همان کارآگاهی که دستگیرش کرده بود، حال در محکمه به عنوان وکیل مدافع دزد قرار است او را تبرئه کند!
به طور حتم شما هم فکر می‌کنید این پاراگراف را وودی آلن به عنوان یک داستان طنز نوشته اما زهی خیال باطل! این اتفاق به صورتی دیگر در ورزش ایران رخ داد و جالب آنکه بسیار بی‌صدا از کنارش عبور می‌کنیم!
بازیکنی در فوتبال دوپینگ می‌کند، دوپینگ وی مثبت اعلام می‌شود و رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال ایران، به عنوان وکیل مدافع پرونده این بازیکن را برعهده می‌گیرد. از همه جالب‌تر آنکه مسئولان محترم نیز معتقد بودند تخلفی صورت نگرفته و همه چیز عادی است.
دوپینگ ممنوع است. چه در فوتبال باشد و چه در هر رشته دیگری! ممنوع‌تر این است که یک افسر ضد دوپینگ که کار اصلی او باید مبارزه با این حرکت ناجوانمردانه باشد، بخواهد از این موضوع دفاع کند. برخی می‌گویند کاش مقام مربوطه به جای دفاع از بازیکن رشته فوتبال که خودش دبیر کمیته پزشکی‌اش است، از ورزشکار دیگری دفاع می‌کرد. یعنی قصد دارند به این صورت اصل قضیه که اشتباه بوده را پاک کنند، در حالی که از ابتدا حرکت غلط بوده.
گویا دوستان مشغول بدعت‌گذاری جدیدی هستند که به این صورت تمام افسران مبارزه با دوپینگ می‌توانند خودشان وکیل مدافع دوپینگی‌ها شوند. عین همان کارآگاهی که ابتدای یادداشت مثال زدیم. طبق معمول که اکثر فعالیت‌های فدراسیون فوتبال در چند وقت گذشته پر از تناقض و نقص بوده، این حرکت نیز برای همگان جای سؤال داشت و ذهن ما را درگیر کرد که نکند برخی از پرونده‌های دوپینگ بازیکنان و ورزشکاران دیگر رشته‌ها به این صورت اصطلاحاً «ماست‌مالی» شده و سر و ته قضیه به صورتی فرمالیته «هم» آمده است؟
حال و روز فوتبال ما گویا در این مصرع از شعر پروین اعتصامی خلاصه شده که محتسب، مستی دید و پس از گپ و گفت فراوان، سرانجام مست اینچنین جواب داد: «گفت: هشیاری بیار، اینجا کسی هشیار نیست».


 

 


سراج: تصمیم به ادامه لیگ کارشناسانه نیست

تیم صنعت نفت آبادان و بهنام سراج که یکی از مخالفان اصلی تعطیلی لیگ بودند حالا تغییر موضع داده‌اند. سراج با بیان اینکه ادامه لیگ کارشناسانه نیست، می‌گوید: «به نظرم مسئولان مربوطه بیشتر به دنبال تمام کردن لیگ هستند نه به دنبال کیفیت مسابقات. اگر تصمیم به ادامه لیگ گرفته‌اند، ما هم مجبوریم تمکین کنیم و راهی جز این نداریم. قطعاً با اعلام سازمان لیگ، تیم نفت آبادان هم مانند سایر تیم‌ها تمریناتش را آغاز خواهد کرد و تا آنجا که بتوانیم خودمان را آماده می‌کنیم ولی واقعاً شرایط سخت است زیرا آماده شدن برای ادامه لیگ در ۱۰ تا ۱۲ روز، آن هم پس از سه ماه تعطیلی کار بسیار سختی است. در حال حاضر تمام ادارات استان خوزستان به خاطر وضعیت کرونا تعطیل هستند، پس چطور قرار است که ما در چنین شرایطی تمرین کنیم؟ گفته می‌شود احتمالاً لیگ برگزار شود و نمی‌دانم تصمیم به ادامه لیگ با کار کارشناسی است یا نه ولی من فکر می‌کنم این تصمیم، کارشناسی شده نیست زیرا اگر یک تصمیم کارشناسی باشد، باید شرایط تمام استان‌ها را در نظر می‌گرفتند.» سراج با اشاره به شرایط اضطراری در خوزستان ادامه می‌دهد: «سه تیم از ۱۶ تیم حاضر در لیگ برتر از استان خوزستان هستند که تعداد کمی نیست و به نظرم مسئولان تصمیم گیرنده می‌توانند بیشتر در خصوص ادامه لیگ فکر کنند تا تصمیم بهتری بگیرند. در هر صورت حتماً خودشان جوابگوی تصمیم‌شان خواهند بود. ما هم تابع مقررات هستیم و کارمان را انجام می‌دهیم و هر اتفاقی هم که می‌خواهد، بیفتد زیرا ما نمی‌توانیم کاری انجام دهیم و باید به این تصمیم تمکین کنیم.»
سراج بیان کرد: «به نظرم مسئولان مربوطه بیشتر به دنبال تمام کردن لیگ هستند، نه به دنبال کیفیت مسابقات. در صورت برگزاری مسابقات نیز خواهید دید که چه اتفاقاتی رخ خواهد داد و چه مصدومیت‌هایی برای بازیکنان ایجاد می‌شود. حتی در همین تمرینات فشرده نیز می‌بینید که متأسفانه بازیکنان چطور دچار آسیب‌دیدگی خواهند شد.»


 


Page Generated in 0.0056 sec