printlogo


کد خبر: 208709تاریخ: 1399/2/29 00:00
چرا نباید مرگ غم‌انگیر یک نوجوان دستمایه بحث‌ها می‌شد؟
استدلال‌ها ی غیرضروری

فرشاد کاس‌نژاد


مرگ یک نوجوان علاقه‌مند به فوتبال و شرکت‌کننده برنامه تلویزیونی ستاره‌ساز برای همه غم‌انگیز بود؛ مرگ دلخراش متین قوسی که دستمایه بحث‌هایی در فوتبال ایران شد و این بحث‌ها حتی اعتراض پدر او را در پی داشت. قابل درک است که خانواده او در رخت عزا حوصله و گرایشی به بهره‌برداری از نام فرزند دلبندشان در فوتبال را ندارند و برای آنها شاید آزاردهنده باشد، اما فوتبال ایران برای این تصمیم که باید لیگ برتر را برگزار کند یا تعطیل، به‌جای استدلال منطقی و تصمیم‌گیری بر اساس شرایط موجود، خود را نیازمند مثال می‌داند و این مثال البته می‌تواند باعث رنجش خانواده آن نوجوانی باشد که بر اثر درگیری با ویروس کرونا جان عزیزش را از دست داد.
برای بررسی اینکه آیا باید در ایران لیگ را برگزار کرد یا خیر، باید به آنچه در ایران می‌گذرد نگاه کرد و برگزاری بوندس‌لیگا یا هر لیگ معتبر دیگری در فوتبال حرفه‌ای برای ما نمی‌تواند مصداق باشد. اشاره به مرگ نوجوان فوتبالیست هم نه مصداقی برای تعطیلی لیگ است و نه راهی برای استدلال برگزاری لیگ.
واقعیت این است که تفاوت‌های اساسی و بنیادین بین لیگ برتر ایران و بوندس‌لیگا وجود دارد و این تفاوت‌ها در موضوعی مثل رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز می‌تواند مؤثر باشد. بسیاری از تیم‌های ایرانی توان اجرای پروتکل‌ها را ندارند؛ نه امکانات تمرینی مناسب و متعددی دارند، نه امکانات مالی مهیا کردن شرایط را، بنابراین احتمالاً فارغ از دستورالعمل‌ها وارد لیگ می‌شوند و این بی‌توجهی‌ها می‌تواند خطرناک باشد؛ حتی خطرناک و تلخ.
فیفا راه را برای تصمیم‌گیری بر اساس شرایط بومی باز گذاشته و در راهنمایی‌های خود می‌نویسد: «فیفا به‌عنوان نهاد حاکم بر فوتبال دنیا، مسئولیت و وظیفه دارد دستورالعمل مناسب را به فدراسیون‌های عضو ارائه کند تا هم پیامدهای اختلالات ناشی از کووید-۱۹ برای آنها کاهش یابد و هم این اطمینان حاصل شود که هرگونه واکنشی با منافع همگانی هماهنگ است. فیفا در موقعیتی قرار ندارد که به فدراسیون‌های عضو آموزش دهد یا در مورد اینکه فوتبال در هر کشور یا محدوه جغرافیایی چه زمانی باید آغاز شود، تصمیم بگیرد.
 این تصمیم باید توسط هر فدراسیونی بر اساس توصیه‌های مقامات بهداشت عمومی ملی آن کشور اتخاذ شود. سلامت همواره باید اصل اساسی برای فیفا و فدراسیون‌های عضو باشد.» از این راهنمای فیفا اما انگار اینطور برداشت شده که هر تصمیم خطرناکی را می‌توان گرفت.
آنها که این روزها از مرگ دلخراش یک نوجوان بهانه‌ای برای تعطیلی ساختند یا آنها که ادعا کردند چون مرگ او به تمرین و مسابقه فوتبال ارتباطی ندارد، هر دو سوی ماجرا خود را وارد بحثی غیرتخصصی کرده‌اند و بی‌توجه به مسئولیت خود اظهارنظر می‌کنند؛ اگرچه درخواست تعطیلی لیگ شاید با شرایط بحرانی پراکنش کرونا منطقی باشد. باشگاه پرسپولیس که در بیانیه‌اش نوشت «مگر با درگذشت پزشکان و پرستاران بیمارستان‌ها تعطیل شده‌اند؟» نشان داد که سطح استدلال‌ها تا چه اندازه عجیب و باور نکردنی است. در چنین شرایطی و با چنین برداشت‌هایی درباره ویروس کرونا، برگزاری لیگ حتماً می‌تواند خطرناک باشد، اما تصمیم منطقی باید فارغ از جدل‌های منفعت‌طلبانه یا کری‌های هواداری گرفته شود، نه اینکه تحت تأثیر چنین فضایی تصمیمی علیه سلامت بازیکنان، مربیان، داوران و خبرنگاران بگیرند و بعد پشیمانی‌اش نیز فایده‌ای نداشته باشد.

 


Page Generated in 0.0075 sec